Måndag 20 november 2017

Fossilfria åkerier redan 2025?


Klimatpåverkande utsläpp från svenska lastbilar minskar tack vare förnybara drivmedel. Håller trenden i sig kan Västra Götalands lastbilar vara fossiloberoende redan 2025, fem år före regeringens mål. Men mycket arbete kvarstår och länets åkerier och transportköpare kan göra mer för att snabba på omställningen.

Efterfrågan på tunga transporter ökar. I fjol körde Västra Götalands tunga lastbilar 884 000 mil längre än året innan. Trots det minskade koldioxidutsläppen från länets åkare med 68 000 ton i fjol, tack vare att fler kör på förnybara drivmedel.

Om utsläppen fortsätter att minska i samma takt skulle lastbilarna kunna vara fossiloberoende redan år 2025, fem år före regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Men ska vi nå dit måste de mest klimatsmarta biodrivmedlen användas mer än i dag. Lastbilar som tankas med etanolbränslet ED95 i stället för diesel minskar exempelvis utsläppen med upp till 90 procent. Etanol är ett väl beprövat drivmedel som finns tillgängligt i stora, hållbart producerade volymer. Det kan dessutom närproduceras med rester från svensk skog eller jordbruk.

För att fler åkerier ska ställa om till förnybart krävs en samverkan av politiska åtgärder och ökad efterfrågan från kunder. Regeringen behöver arbeta för ett system som gynnar förnybara drivmedel, antingen genom skattebefrielse som i dag eller med andra initiativ. Transportköpare kan i högre utsträckning efterfråga klimatsmarta leveranser så att förnybart blir en ännu viktigare konkurrensfördel.

Även Västra Götalands åkerier kan bidra till en grön omställning, till exempel genom att arbeta för de fem åtaganden som vi på SEKAB tillsammans med andra i transportbranschen har tagit fram.

1. Ta steget till förnybart drivmedel och förstärk samarbeten inom branschen.
2. Verka för långsiktiga mål som minskar transportsektorns klimatpåverkan.
3. Ta ansvar i alla led, alltifrån egna transporter till att informera och inspirera.
4. Möjliggör för kunderna att göra fossilfria val.
5. Prioritera hållbara, höginblandade biodrivmedel, alltså bränslen som till största delen består av förnybar råvara.

Att utsläppen från Västra Götalands lastbilar minskar är positivt och ett steg i rätt riktning. Nu krävs ökat engagemang från såväl politiker som transportköpare och åkerier för att utvecklingen inte ska tappa fart. För klimatets och framtida generationers skull.

Tomas Nilsson,
vd SEKAB

Lena Nordgren,
biodrivmedelsexpert SEKAB