Söndag 19 november 2017

Stå på gasen, bromsa och rasta i Skaraborg

Med relativt lite resurser skulle Trafikverkets rastplatser i Skaraborg kunna bli mera positiva för bilister för vila och fikastunder. Ett exempel är Blombacka vid E20 som fått sju nya bord med tak över. Här finns gott om utrymme att sitta i lugn och ro utan att trängas med andra. Eller som Sandbäcken i Mariestad där bussar och lastbilar finns utanför.

Vid Grevagården kan det svara svårt att ta sig in på rastplatsen kvällstid då lastbilar från flera nationer samlas där i saknad av uppställningsplatser. Annars är Grevagården den enda rastplats i Skaraborg som har nätstaket ut mot gatan, vilket borde finnas vid alla rastplatser. Det finns heller ingen rastplats med lekplats och gungor.

Det är synd på en så vacker rastplats som Klovet att inte byta ut bord som murknar och går sönder utan i stället bara byta brädan med hålet. Det ser så lappat och lagat ut. Tyvärr lämnar Trafikverket också rastplatser, Öltappen med sin fantastiska utsikt vid Karlsborg, Sjötorp mitt i samhället och nu till vår förvåning Hova.

Trafikanterna måste givetvis också ta sitt ansvar. Det borde inte ligga fullt med cigarettfimpar på marken och absolut inte tomma ölburkar. Det finns alltid soptunnor och oftast askkoppar. En timma efter angiven städning kan det vara riktigt grisigt på toaletter. Varför vi bilister inte värnar möjligheten med gratis rastplatser utmed vägarna bättre är en gåta. I Motormännens kontrollsystem kan en rastplats få 890 poäng. Så här ser det ut i dagsläget med de fem högsta poängen i Skaraborg: Blombacka 777, Lidan 777, Sandbäcken 770, Motorp 745, Kålltorp 742 och Kartåsen 712.

Från allmänheten

Vi får till Motormännen en del kommentarer från allmänhet som är beroende av vägar där hastigheten oftast är 70 km/h. Denna hastighet respekteras inte av bilister. En sådan sträcka finns vid Ingasäter intill Garparör mot Mariestad. Mot Hjo vid Kyrkefalla finns hastighetmarkering 60 km/h. Där visade sig medelfarten vara mellan 70 och 88 efter ett kontrollpass. På väg 195 med 80 km/h kör de flesta mellan 86 och 95. Det är idag tyvärr ovanligt med trafikpoliser som kontrollerar hastigheter. Ökad hetsig körning minskar respekten för våra trafikregler.

Axplock av samtal

Från vackra turismområden vid Tiveden får vi samtal om att sträckan Granvik – Svanhult väg 3060 är svår att köra. Vi reser dit och kollar och det stämmer.

Från Stöpen till Tidavad mot Horn förbi Öhns gård och tillbaka till Stöpen är det svårt att möta en bil då det finns stora gupp på båda sidor om mitten. Vi förstår att Trafikverket ofta får påringningar, men vissa mindre vägar blir med tiden nästan ofarbara. Vi har också förståelse för Trafikverkets ekonomiska möjligheter. Entreprenörer som sköter vägnät åt Trafikverket inspekterar minst var fjortonde dag står det att läsa på Trafikverkets hemsida.. Dessa borde kunna meddela Trafikverket när de tycker att vägarna börjar bli ofarbara. Det borde också finnas en gräns för hur dålig en väg får bli. Det känns tråkigt för Motormännens vägombud att höra så många bekymrade personer som är uppgivna över sina vägar för att nå arbetet, fritidsmålet eller handeln.

Ulla-Britt Hagström, ordförande Motormännens Lokalklubb Skaraborg