Söndag 21 januari 2018

Hampus hjärta slår för amatörteater

Mariestadsbon Hampus Sandström har setts i allt från nyårsrevyn på Mariestadsteatern och musikaler som Grease och Familjen Addams med Revymakarna till spritt språngande naken på scenen. Nu spelar han huvudrollen i Cabaret.
–  Jag älskar amatörteater.

När revymakarna, på trettondagsafton, gjorde sin 70:e premiär var det sjätte gången som Hampus Sandström ingick i ensemblen.

– Jag har varit med sedan Revymakarna gjorde Grease 2015 och förutom förra vinter, när de satte upp West Side Story, så har jag varit med i sex av de senaste sju föreställningarna.

Hampus kärlek till rampljuset började, enligt egen utsago, redan på förskolan. Men det var först 2010 han gjorde premiär på scenen. Då i Mariestads Unica Revy.

– Jag var med där i fyra år.

Förra året var Hampus med i Mariestads Musikteaters bejublade föreställning Allt sa’av. Där slutade det med att han stod i bara mässingen på scenen. Men i rollen som den amerikanske författaren Clifford Bradshaw behåller han kläderna på.

– Jag står inte för så jättemycket naket faktiskt. Jag tar av mig ett par hängslen. Men mina kära kollegor i ensemblen, de kastar inte alla kläder, men det är lite utmanande kanske.

Musikalen Cabaret, som utspelar sig i 30-talets Berlin och kretsar mycket kring livet på Kit Cat Club,  skiljer sig en hel del från vad Hampus har gjort tidigare.

– Alla andra föreställningar som jag har varit med i är ganska lättsamma och glada med fokus på humor. Det går ut på att få folk att skratta och ha roligt. Men det här är första gången som jag är med i någonting som har mer fokus på att få folk att känna saker. Det är en fruktansvärt gripande story som har ett så viktigt budskap.

– Den roligaste feedbacken jag har fått hittills är sådana som har sett mig förut och som kommit fram och sagt att ’vad kul det är att se dig i sådan här roll, i en sådan här allvarlig situation’. Det tycker jag är kul för att det har ju inte jag gjort förut. Det är därför den här musikalen är så speciell för mig.

Hampus berättar också att det bitvis har varit väldigt känslofyllt på repetitionerna men även på premiären.

– Det är en tung föreställning. Sedan ska jag erkänna att det var inte bara när vi började repa utan även på premiären så har vi i ensemblen fällt tårar utanför scenen. Det är en hemskt berättelse och det kanske är klyschigt att säga med det är så aktuellt fortfarande. Storyn är ju baserad på en bok som skrevs på 30-talet och det handlar ju mycket om ’hur kunde de inte se vad som var på gång’ och som pågick just då i Berlin på 30-talet och det finns sådana likheter med hur det ser ut idag.

Men att få leva ut tunga känslor på scenen är han inte rädd för.

– Det är en skithäftig upplevelse. I sista scenen i föreställningen är jag själv på scenen och där jag sitter och ska läsa ur ett block. På premiären satt jag där med gråten i halsen så jag kunde knappt prata. Men det var häftigt, verkligen.

När Hampus inte står på scenen så sitter han framför datorn.

– Jag jobbar med webbdesign på Länsstyrelsens IT-avdelning. Det är en väldigt rolig konstrast. Jag sitter från sju till fyra framför en dator och grejar och sen så får jag sticka därifrån och ställa mig på scenen.

Tänker du dig att fortsätta med det här som en grej på fritiden eller vill du göra mer än så?

– Det är någonting jag kan tänka på. Svaret jag brukar komma fram till är att det skulle vara skithäftigt att hålla på med det här på proffsnivå och kunna leva på det självklart. Men jag älskar ju den här kontrasten som jag pratade om, jag älskar mitt jobb och brinner verkligen för webbdesign och så också. Jag gillar att kunna syssla med det här på fritiden. Det är världens bästa fritidssysselsättning.

Flera av hans kollegor i Revymakarna har valt att gå vidare och söka in till teaterskola – något som Hampus beundrar. Men han tror inte att det är ett steg för honom.

– Jag är så avundsjuk på de som tar det steget och kör. Jag har alltid velat göra det så men jag är lite för bekväm tror jag och så trivs jag bra med det jag håller på med just nu. Sedan så älskar jag amatörteater. Det blir ett så häftigt koncept när du har 25 personer på scenen och ingen av dem tjänar en krona på det utan det är så häftigt att se den glöden hos folk som bara gör det de älskar att göra. Det finns något i att göra amatörteater som jag tycker är riktigt ballt.

Något som han tror att även publiken känner av.

– Det är faktiskt inte sällan man hör folk som säger  ’vi såg denna i Göteborg eller London och jag tycker faktiskt att ni gör det bättre’. Och då är det ju inte för att vi är proffsigare, absolut inte, men jag tror att det finns något i när det är riktigt engagerade amatörer. Det finns något i det för publiken tror jag.

Har du någon drömroll?

– Oj, ja. Det finns en musikal som jag helst av allt skulle vilja vara med i och det är Rent faktiskt. Sen så finns det faktiskt en musikal som senast förra året, alltså 2017, vann en Tony Award för årets musikal som heter Dear Evan Hansen. Där finns det en huvudroll, det handlar om en kille som har sociala svårigheter och hans problem i vardagen. Det är en skithäftig roll som jag gärna skulle vilja göra om den någon gång kommer till Sverige.

Den 3:e februari spelas den tionde och sista föreställningen. Efter det vet Hampus inte riktigt vad som väntar.

– Det är en hemsk känsla i kroppen att ha, skrattar han. Jag vet att Mariestads musikteater har en barnmusikal i sommar, den är jag intresserad av att försöka vara med på.  Men annars är det första gången på åtta år som jag inte har något på gång. Det blir väl en liten paus så får vi se vad som händer efter sommaren.

 

Fem snabba frågor med Hampus Sandström:

Hund eller katt?
– Katt.

Tacos eller pizza?
– Tacos alla dagar i veckan, bokstavligt talat.

Film eller serie?
– Jag är en riktig filmkille.

Fest eller hemmakväll?
– Hemmakväll.

Sång eller dans?
– Det måste bli sång faktiskt.

  • Detta är en nyhetsartikel. Det betyder att den berättar något just nu. Se datum för publicering ovan artikeln. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats.
  • Det medieetiska systemet
Läs mer