Måndag 19 augusti 2019

Hälsobalans för psykisk hälsa

Man tar mer eller mindre dagligen del av uppgifter i media om att den psykiska hälsan har blivit sämre. Och hur korrekt detta är rent sakligt sett är svårt att fastställa. Ämnet är komplext. Att endast hänvisa till antalet hjälpsökande till vårdcentraler är att göra det alldeles för lätt för sig.

På Hippokrates tid utgick en lära ifrån att om kroppen var sjuk skall man inrikta sig på människans inre. Var själen ”sjuk” skulle man inrikta sig på kroppen.

Den engelske allmänläkaren Rangan Chatterjee verkade i 15 år innan han skrev boken ”Hälsobalansen” som blivit en försäljningssuccé. För övrigt känd från TV-programmet ”Skavlan”. Intressant nog skriver han bl a att han med tillgänglig ”verktygslåda” från skolmedicinen kunde han hjälpa 20 procent av sina patienter. Han är inte generellt emot medicinering men menar att många av åkommorna och sjukdomarna (80%) kan utvecklas gynnsamt genom att ändra sätt att leva ifråga om sömn, träning, kost och vila vilket i bästa fall medför att man slipper använda ibland ”riskabel” psykofarmakamedicinering.

Exempelvis kan beteende- och sömnproblem i vissa fall lösas genom att dra ned på tiden framför datorn, mobilen, TV-n eller läsplattan. Ser man till att göra detta och minska tiden med det s k blå ljuset från dessa och istället vistas i vanligt solljus kan det bidra till ökad melatoninproduktion, vilket i sin tur gynnar sömnen.

Är man intresserad av hälsa i ett brett perspektiv ger hans bok många goda tips om hur välmåendet kan förbättras med åtgärder som man individuellt har möjlighet att påverka – mycket baserat på sunt förnuft.

L Andersson

  • Detta är ett debattinlägg. Det betyder att en läsare skickat in texten för publicering. Innehållet är skribentens egen uppfattning.