Fredag 22 mars 2019

Högskolans betydelse för Skaraborg

Jag har varit rektor för Högskolan i Skövde i två år. Första dagen på jobbet skrev jag en debattartikel om behovet att satsa på vidareutveckling av Högskolan. Min argumentation utgick från att staten årligen finansierade högskoleutbildning motsvarade 30 utbildningsplatser per 1000 invånare i riket, medan statens finansiering för Skaraborg bekostade 15 platser. Jag noterar med glädje att det i riksdagen har motionerats om ökad satsning på Högskolan för att minska denna skillnad, och även öka forskningen.

Varför är utveckling av Högskolan viktig? Jag tror att argumenten som gavs i den partiöverskridande motion som Skaraborgs riksdagsledamöter lade till riksdagen 1975 håller än idag. Motionen var en reaktion på det statliga betänkande som 1973 föreslog förändringar av den högre utbildningen. Bland annat skulle den bedrivas på ett begränsat antal orter.

Betänkandet pekade ut Skövde som lämplig för en högskola, men avfärdades eftersom en högskola där skulle vara negativ för rekryteringen till Göteborg. Motionen avfärdade detta och argumenterade för lokalisering av en högskola till Skövde. Det starkaste argumentet var att en högskola skulle bidra till regional ekonomisk, kulturell och social utveckling. Utbildningsnivån i regionen var låg och närhet till en högskola skulle ge Skaraborgarna goda möjligheter att studera vidare.  Detta gemensamma politiska initiativ, kombinerat med flera andra initiativ, visade sig lyckosamt. 1975 beslutade riksdagen att Skövde skulle vara utbyggnadsort för högskoleutbildning. Försöksverksamhet med yrkesteknisk utbildning började 1977.

Nu har över 40 år gått och vi vet vilka effekter Högskolan haft. Den har gett Skaraborgarna ökad möjlighet att studera på högskolenivå. De senaste 10 åren har 40% av de 20000 personer från Skaraborg som varit högskolenybörjare börjat sin akademiska bana på Högskolan i Skövde. Vi behöver dock öka våra ansträngningar eftersom övergången till högre utbildning i Skaraborg ligger under riksgenomsnittet.

Vi vet också att utbildningsnivån i regionen har höjts snabbare än genomsnittet för riket. Mellan 1990 och 2015 ökade antalet anställda med minst 3-årig högskoleutbildning med 126% i riket och 136% i Skaraborg.

Högskolan attraherar även talanger till regionen. Av de 1660 personer som examinerades från Högskolans utbildningsprogram 2015/2016 kom 644 från Skaraborg. Den 1 januari 2018 bodde 704 av de 1660 i Skaraborg, vilket är ett nettoinflöde av 60 personer. Högskolan har bidragit till denna utveckling men den beror i huvudsak på tillgång till arbetstillfällen samt bra boende under och efter studierna.

Från 2020 ökar antalet ungdomar i gruppen 19-24 år. Det är dags att inspireras av den samarbetsanda som gjorde att Högskolan kom till stånd och hitta nya samarbeten mellan arbetsliv, politik, tjänstemän och Högskolan för att utveckla den ytterligare. Högskolans betydelse för regionutveckling är tydlig – låt oss samverka för att den ska kunna växa och bli än mer betydelsefull.

Lars Niklasson,
rektor Högskolan i Skövde

  • Detta är ett debattinlägg. Det betyder att en läsare skickat in texten för publicering. Innehållet är skribentens egen uppfattning.