Torsdag 21 mars 2019

Replik om Västlänken

Jag kan konstatera att Jan Lenanders replik (25 februari, Skaraborgsbygden) om Västlänken helt saknar underlag i källorna.

Att Västlänken skulle vara klimatmässigt återbetald inom tio år är något han troligen själv har hittat på alternativt önskar. I Göteborgs-Postens granskning av Västlänken (GP 6 mars 2018) framkommer dels att Trafikverket vägrar lämna ut klimatkalkylen och dels att de uppgifter som finns att tillgå säger att tunneln inte kommer att klimatkompenseras på 100 år. Att Trafikverket i artikeln vill framhålla en återbetalning på 15 år är starkt ifrågasatt och eftersom myndigheten inte låter utomstående granska hur de räknat får uppgiften helt enkelt tas med en nypa salt.

Lenander visar stor okunskap om tåg. Varför Västra stambanan endast klarar av att trafikera sex persontåg per timma och riktning beror på ikappkörningseffekten – att snabbare tåg kör ikapp långsammare. Tydligast ser vi det i Alingsås, ifall X2000 är av någon anledning inte kommer dit i tid hamnar det bakom pendeltåget och får med det en försening in till Göteborg.

Vad det gäller myten om att Centralstationens säckstation skulle skapa förseningar berättar faktiskt Trafikverket i sina basprognoser att just pendeltågen till Göteborg har högst punktlighet i Sverige frånsett från Arlanda Express, som går på egen bana.

Var och en förstår nog att en filatelist behöver inte arbeta på Posten för att vara kunnig om sin frimärkssamling, likaså behöver man inte arbeta på Trafikverket för att vara kunnig om Västlänken. Däremot vore det önskvärt att lärare inte hittar på saker och ting taget ur det blå utan använder sig av fakta. Här visar Lenander att han har en hel del kvar att önska.

Mats Lövgren
Samordnare,
Nätverket Stoppa Västlänken Nu

  • Detta är ett debattinlägg. Det betyder att en läsare skickat in texten för publicering. Innehållet är skribentens egen uppfattning.