Tisdag 17 juli 2018

Satsa på Karlsborgsbanan

Falköpings kommunalråd Conny Johansson (S) inser fördelarna med spårburna förbindelser, helst med dubbelspår till Jönköping.

Vänder man sig däremot åt nordöst är det sämre ställt med den saken ! Partikollegorna utmed Karlsborgsbanan vägrar konsekvent att se några fördelar med metallisk kontakt med omvärlden.

Peter Lindrot (S) i Karlsborg beklagade sig över Trafikverkets utredning: ”Nu tar det väl 10 år till innan det händer nåt” Bara lugn, det är ingen brådska, vi kan vänta till dieseloljan kostar 50 kr. litern !

I Tibro satsar man på att bli ”Årets stadskärna” och då kan man ju inte ha ett igenväxt järnvägsspår tvärs igenom den kärnan ! Centrala Tibro skulle inte bli sämre av ett dubbelspår till Karlsborg ! För några år sedan fick vi tibrobor en liten broschyr, under rubriken Goda kommunikationer kunde man läsa: Buss till Skövde och sen X2000… Det är väl inget att skryta med, att man måste åka buss till närmsta järnvägsstation är det vanliga i de flesta glesbygdskommuner.

Det skulle ha stått: Direkttåg till Göteborg och Jönköping utan byte ! Lika S-märkta Marie Ekman uttalade i Skövde Nyheter härom året att: Föreningen Karlsborgsbanan är för sent ute !

Vi skulle härmed vilja påminna om att när den föreningen startade var järnvägen mellan Skövde och Karlsborg trafikerad i sin fulla längd ! Att Sveriges övriga järnvägsnät faller i sina beståndsdelar är inget argument för att riva upp även denna, tvärtom !

Se till att så många orter som möjligt får snabba och miljövänliga kommunikationer. Att renovera upp fallfärdiga spår kostar naturligtvis någonting, men det gör det även att riva upp.

Menar våra lokalpolitiker något med att de vill värna om miljön, eller är det bara prat ? Köra bussar på biogas kan man göra där det inte finns någon järnväg. Lagt spår ligger, rädda Sveriges järnvägar !

Tonie Ekstedt, Tibro.

  • Detta är ett debattinlägg. Det betyder att en läsare skickat in texten för publicering. Innehållet är skribentens egen uppfattning.