Fredag 7 augusti 2020

Skolor behöver ge bättre stöd till barn med autism

Endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism upplevde att deras barn fick bättre stöd i skolan efter att barnet fått sin diagnos. Ändrade förutsättningar till följd av coronapandemin riskerar att ytterligare försämra situationen för elever med autism. Skolan behöver bli bättre på att hjälpa de cirka 3 900 elever i Västra Götaland som har autism, skriver Autism- och Aspergerförbundets skolexpert Agneta Söder.

Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning och skollagen är tydlig med att barn som behöver stöd för att nå skolans mål ska få det. Trots det upplever endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism, 56 procent, att barnet fick bättre stöd i skolan efter diagnosen, visar Autism-enkäten från Autism- och Aspergerförbundet.

Det är ett underbetyg att skolan inte ger ett tillräckligt gott stöd till barn med autism. För att kunna delta i samhället på samma villkor som andra är det otroligt viktigt att alla barn med autism får rätt anpassningar och stöd.

Många skolbarn med autism har mycket hög frånvaro i skolan. Orsakerna till frånvaron är främst bristande stöd under skoldagen, brister i anpassning av skolmiljön och att skolpersonalen har för låg kunskap om autism.

Många engagerade anställda på skolor i Västra Götaland gör redan i dag ett fantastiskt arbete för barn med autism. Vi vet att skolpersonalen vill ge rätt stöd men att de ofta saknar verktygen som behövs. Därför har vi tagit fram fem enkla och konkreta råd om vad skolorna bör tänka på för att ge rätt anpassningar och stöd till barn med autism.

Så kan skolan skapa bättre förutsättningar för barn med autism:

1. Förtydliga det du säger
Använd tydliggörande pedagogik som bildstöd och tydliga, korta instruktioner.

2. Minimera störmoment

Många med autism är överkänsliga för ljud, ljus och dofter. Se om skolmiljön kan anpassas för att ta bort den typen av hinder.

3. Skippa småpratet och var konkret
Många med autism ser inte vitsen med småprat så håll dig till ämnet och till fakta. Var konkret och undvik abstrakta begrepp och bildspråk.

4. Lär av experterna

Ta hjälp av till exempel habiliteringen eller Specialpedagogiska skolmyndigheten, som ger gratis råd och handledning till skolor. Barnet är också expert och kan tala om vad just hen behöver.

5. Glöm inte rasten

Ofta behöver barnen stöd över hela skoldagen, även på rasten och på fritids.

Många barn med autism behöver extra stöd, speciellt nu när coronapandemin förändrat skolans vardag, och skolan behöver bli bättre på att ge dem det. Genom att fler skolor i länet följer våra råd får också fler av Västra Götalands cirka 3 900 skolbarn med autism möjlighet att delta i samhället på samma villkor som alla andra.

Agneta Söder, skolexpert på Autism- och Aspergerförbundet

  • Detta är ett debattinlägg. Det betyder att en läsare skickat in texten för publicering. Innehållet är skribentens egen uppfattning.