Söndag 22 juli 2018

Talande tystnad om Karlsborgsbanan

Den 12 februari hade Skaraborgsbygden en utmärkt artikel om Krösatågen och regionaltågstrafiken i Småland. Chefen för Jönköpingstrafiken Ingemar Lundin lyckades som första bolag bryta SJ-monopolet och inledde en fantastisk utveckling av regionaltågstrafiken.

Denna tillvaratog inte bara pendlarnas intressen utan blev också draghjälp för mindre orter och kommuner att utvecklas och överleva. Resandesiffrorna inte bara fördubblades utan till och med sexdubblades.

Pågatågen i Skåne följde upp Lundins framgångssaga (Googla på ”Pågatågseffekten”) med att knyta samman Skåne och utveckla landsbygd och mindre orter. Nya järnvägsstationer byggdes i byarna och positiva bieffekter blev miljö och hälsa.

Det glesbefolkade Österlen med järnväg Simrishamn – Ystad och samma befolkningsunderlag som järnvägen Skövde -Karlsborg elektrifierades och har år 2015 3 800 resenärer per dag och siktar nu på att nå 500 000 resenärer per år! Tåg i Bergslagen har under 2000-talet fyrdubblat resandet i sin region i en hårt drabbad byggd med arbetslöshet efter skog och stål rationaliseringar.

Rundare region?

Skaraborg fick del av ”Krösatågseffekten” genom att Jönköpingstrafiken och Lundin som pådrivare startade Vättertåg och skapade en snabb förbindelse för oss Skaraborgare mot Jönköping, högskolan och södra stambanan i Nässjö. Skövde blev ändstation eftersom Karlsborgsbanan låg i träda. Vi hade gärna kört till Karlsborg eftersom det fanns ett gediget underlag för detta, tycker Ingemar Lundin.

Vad hände då med de övriga regionala järnvägarna i Västra Götaland? Regionen har i samband med Västra Götalands Regionens skapande lovat att göra regionen rundare med hjälp av spårbunden trafik! Regionen skulle också skapa större arbetsmarknader. Speciellt Fyrbodal/Dalsland norra Bohuslän och norra Skaraborg skulle stödjas i sin utveckling.  Bohusbanan, DVVJ i Dalsland, Kinnekullebanan, Älvsborgsbanan, Viskadalsbanan och Karlsborgsbanan har i stora delar inte moderniserats, har eftersatt underhåll och hastighetsnedsättningar, eller ligger för fäfot.

Talande tystnad

Den 18 december i Skaraborgsbygden hade Socialdemokratiska ungdomsförbundet (SSU) genom förbundsordförande Philip Botström och Lina Ahl en utmärkt artikel under Debatt. ”Nu går vi från ord till handling” säger båda efter klimatmötet i Paris. ”Minst lika viktigt är att aktörer på lokal nivå visar vägen”.

Hur agerar då (S) utefter exempelvis Karlsborgsbanan. Tystnaden är talande i Skövde – Tibro – Karlsborg. Tibros kommunalråd vill inte ens ha en riktig utredning i frågan som Trafikverket enligt sina anvisningar är skyldig att utföra. Skövde lanserar planer på att för 180 miljoner bygga ett fantastiskt parkeringshus på Hugetomten i anslutning till järnvägen för 600 bilar.

Är det inte dags att tänka i nya banor med samhällsplaneringen? Vad skulle 3 800 dagliga pendlare på järnväg avlasta Skövdes infarter från bilar?

Är det inte dags för Västra Götalandsregionen och våra kommunpolitiker att som Botström – Ahl säger gå ”från ord till handling”? Detta gäller samtliga politiker som nu hukar i buskarna. Löften och ord har vi fått nog av. Skärpning!.

För Föreningen Karlsborgsbanan
Ove Brendelius

  • Detta är ett debattinlägg. Det betyder att en läsare skickat in texten för publicering. Innehållet är skribentens egen uppfattning.