Onsdag 15 augusti 2018

Varför bygger regionen spårvagnsdepå?

Varför bygger Västra Götalandsregionen Göteborgs spårvagnsdepå och köper tomt till densamma?

Hur kan regionpolitikerna gå med på detta? Det är ju Göteborgs kommun som äger spårvagnarna via bolaget Göteborgs spårvägar AB (enligt hemsidor). Detta bolag skall väl även ansvara för att garagera, underhålla och förnya sina spårvagnar i egen spårvagnsdepå samt äga dess tomt.

Detta tycks enbart vara en skentransaktion för att hjälpa Göteborgs kommun. En kommun bland annat bestående av ett konglomerat av bolag som många går med stora förluster, delvis skandalomsusade.

Ingår det verkligen i regionens ändamål/verksamhetsområde att engagera sig i, hjälpa, Göteborgs kommuns bolag Göteborgs spårvagnar AB bygga detta? Man kan fråga sig varför inte kommunen ens kan skänka marken till depån. Att regionen köper tomten för 190 miljoner ”luktar lite unket”. Är det kanske också ett överpris för att ge kommunen Göteborg ett dolt bidrag för att förbättra dess ekonomi?

Mycket tyder på att här är kommunen på väg att lura in regionen, som finansiär, i ett projekt kommunen inte har råd med men själva har ansvar för. På detta sätt stjäl Göteborg övriga delar av regionen på ekonomiska resurser. Skattemedel skall användas effektivt och för hela regionens rätta ändamål. Det behövs en ändamålsrevision av detta projekt, som visar om våra skatter använts lagenligt.

Det lär vara så att Göteborgs kommun redan får stora kommunala skatteutjämningsbidrag, egentligen avsedda för att kompensera kommuner med sviktande skatteunderlag. Hur kan Göteborg vara kvalificerad för dessa?  Dessa bidrag räcker tydligen inte utan nu skall också regionen mjölkas på kapital.

Skärpning regionpolitiker det stundar ett val.

Stig-Evert Johansson

  • Detta är ett debattinlägg. Det betyder att en läsare skickat in texten för publicering. Innehållet är skribentens egen uppfattning.