Fredag 24 januari 2020

Den här artikeln är låst.

För att läsa om flygfoton behöver du vara inloggad.
Skapa ett gratis konto nu för att få tillgång till denna och fler flygfoton.
Om du redan har ett konto behöver du bara logga in.

Vill du läsa om flygfoton gratis?

Skapa konto

Har du redan ett konto?

Logga in

1963: Affären i Floby

Copyright: ArkivDigital AB
Copyright: ArkivDigital AB

Flygfoton hjälper till att minnas hur det en gång såg ut. Skaraborgsbygden publicerar löpande flygfoton från gamla tiders mötesplatser. Från…

  • Kjell Elwing i Floby berättar om fotot ovan på ”Affären i Floby – 1963”:

    På fotot kan man se namnet Södergrens som reklamtext på väggen. Detta var en av fyra manufakturaffärer som fanns i ”textilsamhället” Floby. De övriga var Bååges, Sundbergs, Aronssons och Thiels. Detta kort är troligen taget i samband med projekteringen av de två undergångarna som gjordes under järnvägen samt utfarten mot Falköping.

    Den stora fastigheten har även inrymt Floby bryggeri (telefon 20), Thiels kiosk och café, glasmästeri och kontor för lastbilscentralen. Samt nämnda manufakturaffär, som var den senast nedlagda.

    På bilden ser vi också en lägre byggnad med stora dörrar. Detta var den första brandstationen i Floby, innan det byggdes en ny på Eklundagatan. Men även denna har för något år sedan ersatts med nya lokaler i anslutning till Volvofabriken och närheten till väg 186.

    Byggnaden till höger, med ett litet fönster på gaveln, är från första början byggt som stall för besökande och boende i samhället. Sådana stall fanns ytterligare några i centrum. Dessa byggdes sedan om och blev sedermera garage för bilar.

    Den lummiga trädgården i kortets förgrund tillhör fastigheten som ofta benämndes ”Wallins” och ägdes av Gustav och Anna Södergren. Även denna fastighet hade flertalet affärer och störst var Floby Järnhandel, men det fanns även en barservering, fotoaffär samt två våningar med hyresbostäder.

    Den lummiga trädgården och ett stort antal byggnader fick ge vika för de senare anlagda undergångarna. Förr blev det långa köer med bilar, när järnvägsbommarna (som också kan skymtas på fotot) fick vänta på kommande tåg eller när växlingar genomfördes på den närliggande kajen.