Fredag 25 juni 2021

Ett skepp kommer lastat

Jag har aldrig sett så många skämt på mina sociala medier som på det fraktfartyget som stått stilla i Suezkanalen i Egypten. Det är förståeligt, då denna gigantiska båt som är en av världens största, vid namn ”Ever Given” med sin längd på 400 meter och vikt på 200 000 ton, legat lodrätt över hela kanalen och blockerat framfarten.

Den bild som synts mest är när en ensam stackars grävmaskin gör tappra försök att gräva bort sand. Självklart har större insatser gjort för att få loss fartyget, där bogserarbåtar varit inblandade, men grävmaskinen ser ut som en leksak på bilderna i jämfört med båten.

För varje dag som den blockerat kanalen uppskattar man att världshandeln förlorat över 80 miljoner om dagen. Även fartyg som varit på väg till våra hamnar i Sverige, har stått blockerade för passage. IKEA är en av dom företag som drabbats av försenade leveranser. Omkring 400 fartyg har väntat på att båten skall komma loss.

Visst kan man skratta åt det, och det är ju det som blir det den tragikomiska konsekvensen. Man blir ju lite allmänt handlingsförlamad när dessa siffror redovisas om hur mycket pengar det handlar om. Konsekvensen blir antagligen att varor kommer att bli dyrare under en tid, innan världshandeln. Och vad är det egentligen som finns på dessa fartyg?

En sådan enkel sak som att ett fartyg råkat hamna på sniskan har alltså drabbat hela världshandeln. Visst är det ganska skrämmande att det är så? Hur bräcklig vår konjuktur kan vara när dessa saker händer.

SCB släppte färska siffror i mars om att Sverige importerar varor år 2020 för ungefär 1997 miljarder. Sedan 1980-talet har vi dessutom importerat mer varor och tjänster än vad vi exporterat. De största importvarorna var elektronik, mineraloljor och fordon. Bara det kan vara en tankeställare på vad för utsläpp Sverige egentligen står för någon annanstans.

Om vi ska se till maten så importerar vi dubbelt så mycket som vi exporterar. Mycket av dom varor ur livsmedelssynpunkt består av citrus, kaffe och avocados som vi inte kan producera här. Men om man ska titta på äpplen, som vi fullt möjligt kan producera själva, så importerar vi 87 000 ton. Vissa utav båtarna som blev blockerade av ”Ever Given” hade även stora mängder livdjur ombord. Jag hoppas bara att maten räcker till resten av färden.

Det är märkligt att vi fortfarande inte har diskuterat vår globala handel i en vidare utsträckning ur en hållbarhetsaspekt. Det är verkligen någon sorts helig ko i klimatomställningen. Jag kan inte peka fingret på varför det är en sån tabu, trots att det borde vara fullt möjligt att ändå ha en fullt fungerande global marknad. Jag tänker att om vi sumpar jorden, finns ingen global handel kvar ändå.

Jag minns en tysk utbytesstudent jag träffade för ett par år sedan under ett hållbarhets-seminarie, där hon berättade för mig hur Tyskland som är en av Eus stora exportörer av livsmedel, samtidigt som dom då köper tillbaka samma livsmedel, fast utomlands.

Det påminner mig om ännu fler tankar om att vad för typ av konsumtion vi egentligen håller på med som mänsklighet.

  • Detta är en ledartext. Det betyder att åsikten är Skaraborgsbygdens ledarsidas uppfattning i en fråga.