Torsdag 9 juli 2020

Satsa på besöksmålet Skaraborg

I förra veckans Skaraborgsbygden berättade vi om ett upprop från ett trettiotal restaurang- och hotellägare i Skaraborg. Uppropet riktas till Skaraborgs kommuner och till det västsvenska turistrådet.

Enligt undertecknarna så är det långt ifrån alla kommuner som ser sin lokala besöksnäring som en del av näringslivet. De beskriver att kommuner prioriterar tillverkande industrier och andra tjänsteproducerande företag. De saknar kommunal helhetssyn för att underlätta för besöksnäringens företag. Det handlar ofta om små företag – inte sällan på landsbygden.

Ett krav är att kommunerna inför sommaren 2020 borde göra en stor marknadsföringskampanj för att lyfta Skaraborg som besöksmål för den inhemska svenska turismen.

Kravet är logiskt. Just nu står turism- och besöksnäringen stilla. Antagligen hålls stora pengar inne för tänkta marknadsföringsbudgetar som skulle rikta sig till turister från när och fjärran. Regioner, kommuner och näringsliv har exempelvis planerat reklaminsatser för att få norrmän, danskar, finnar, tyskar, engelsmän, fransmän, nederländare med flera att vända sin semesterresa till vårt Västra Götaland.

De insatserna är inte aktuella just detta år.

Däremot är det många svenskar som nu funderar på vad de ska göra med den ledighet som väntar, bortom vårens våg av coronavirus. Även om pandemin tyvärr kommer fortsätta, till dess breda vaccineringskampanjer ger oss alla ett immunskydd. Med detta sagt så spår ändå myndigheterna att det inför sommaren kan bli lite lugnare – och möjligheterna att röra sig runt om i Sverige kan öka.

Däremot kommer utlandsresor inte vara aktuella på mycket länge. Vi får vara mycket glada om detta skulle kunna komma igång till nästa år, år 2021. Men med tanke på hur den ekonomiska krisen skördar offer bland flygbolag, så är det högst osäkert hur de ekonomiska förutsättningarna egentligen kommer se ut för vanligt folk att flyga till sina älskade utlandsdestinationer.

Därför är det synnerligen klokt och framsynt om Skaraborgs kommunalförbund, och kommunerna mellan Vänern och Vättern, nu agerar skyndsamt för att gemensamt lyfta fram Skaraborg som resmål. De reklamkampanjerna måste sättas i sjön med det snaraste – om de ska få effekt i juni, juli och augusti.

När liknande satsningar planerades för ett tiotal år sedan, fastnade kampanjen i trångsynt bevakande av lokalpolitiker, som framför allt ville lyfta fram just sin egen kommun, och mindre gärna hela Skaraborg.

Vi har inte råd med sådant tjafs nu.

Skaraborg har otroligt mycket att bjuda på. Det handlar om vacker natur med sjöar, skogar, ängar, öar och ett stort antal naturreservat. Dessutom en helt makalös historia, med minnesmärken, muséer och kulturmiljöer från forntid till industrialismens födelse.

Och för den som är intresserad av mat och dryck – så är Skaraborg helt rätt plats att smaka sig fram. Här dignar rikedomar från åker, skog och sjöar.

Lägg till detta också mängder av badplatser och unika resmål som Skara sommarland, Karlsborgs fästning, Göta kanal, Läckö slott med mera.

Lyssna på besöksnäringen – och sjösätt en kraftfull marknadsföring – fylld av framtidstro, förväntan och möjligheter.

  • Detta är en ledartext. Det betyder att åsikten är Skaraborgsbygdens ledarsidas uppfattning i en fråga.