Uttryck som ekologisk och eko förekommer flitigt i reklam. Men vad betyder de egentligen? Och hur tydlig behöver företaget vara?
För att få vägledning i frågan har Konsumentombudsmannen, KO, valt att driva ett ärende i Patent- och marknadsdomstolen. Nu har domen kommit och domstolen håller med KO om att det tydligt behöver framgå vad som avses med ekologisk och eko i reklamen.
Det räcker inte att hänvisa konsumenten till mer information på en annan sida på webbplatsen utan förklaringen, ”kvalificeringen” som det heter i juridiska termer, måste finnas alldeles intill begreppen. Det är extra viktigt med tydlighet, skriver domstolen, eftersom många konsumenter uppfattar begreppen ekologisk och eko som något positivt för miljön.
Renhårig reklam
– Vi anser att det är svårt för konsumenten att värdera ord som ekologisk när det gäller hår- och hudvårdsprodukter. Därför välkomnar vi domstolens beslut att orden måste åtföljas av en förklaring. Vi hoppas att det här ska leda till en mer renhårig reklam där konsumenten direkt kan se vad företaget menar med exempelvis ekologisk, säger Ida Nyström, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.
Kan döma ut vite
Domstolen fann inte heller att det var tillräckligt tydligt att bara ha med märkningen Ecocert Cosmos Organic som en förklaring till vad som menas med ekologisk.
Företaget Midsona, som bland annat marknadsför hud- och hårvårdsprodukter under produktnamnet Urtekram, förbjuds nu att använda eko-begreppen utan att precisera vad de står för i själva reklamen. Om företaget skulle bryta mot förbudet kan ett vite på en miljon kronor per förbud komma att dömas ut. Sammanlagt rör det sig om ett vite på tre miljoner kronor.