Söndag 9 december 2018

Kraftig ökning av svenskarnas julbudget

Svenskarna storsatsar på julfirandet i år och ökar den planerade julbudgeten med 16 procent jämfört med förra året. Det är första gången sedan 2015 som kurvan för julshoppingen pekar uppåt. Det visar Nordeas årliga julenkät.

I år planerar svenskarna att lägga 3 660 kronor i genomsnitt på julklappar, upp med 14 procent från i fjol, samt 2 200 kronor på julens övriga utgifter, vilket är 18 procent mer än förra året. Totalt betyder det en ökning med 16 procent för årets julbudget jämfört med motsvarande 2017.

– Det är uppenbart att julklappar och julfirande inte har mist sin betydelse. Vi har just nu en bra ekonomi med låga räntor och låg inflation vilket gör att vi kan vara extra generösa i juletider. För första gången sedan 2015 ser vi en ökning för den planerade julbudgeten, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

Ökningen är större för inköp av mat, julpynt, kläder och liknande än för själva julklapparna.

Barnfamiljerna planerar att lägga 4 530 kronor på julklappar och 2 800 kronor på julens övriga utgifter, och ökar därmed sin sammanlagda julbudget med 28 procent jämfört med förra året.

Dagar som Black Friday, i år den 23 november, och Cyber Monday, i år den 26 november, har kommit för att stanna och fått fäste i våra shoppingplaner.

-Det kan vara utmärkta tillfällen att fynda sådant man ändå tänkt köpa. Jag vill ändå varna för luriga och falska erbjudanden, särskilt på nätet. Låter det för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte heller sant. Man bör vara på sin vakt, säger Ingela Gabrielsson.

Det är huvudsakligen lön, 69 procent, och sparande, 44 procent, som ska finansiera julfirandet. En mindre andel av svenskarna, 7 procent, tänker använda kreditkortet.

  • Detta är en nyhetsartikel. Det betyder att den berättar något just nu. Se datum för publicering ovan artikeln. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats.
  • Det medieetiska systemet