Söndag 26 maj 2019

Tåg billigare än flyget

Foto: SJ/Stefan Nilsson
Foto: SJ/Stefan Nilsson

År 2010 var priset för en normalbiljett på tåget 48 procent av priset för motsvarande flygbiljett. 2018 har priset för en tågbiljett sjunkit till 34 procent av priset för motsvarande flygbiljett, visar KTH:s studie.

Snittpriset på en tågresa ligger långt under vad en flygresa kostar. Det visar en färsk rapport från Kungliga Tekniska Högskolans (KTH) järnvägsgrupp. Där jämförs alla direktflyg med alla direkttåget på fyra storstadslinjer, efter tågtrafikens avreglering 2010 till år 2018.

Tågpris sjunker

En vanlig föreställning är att flyget är billigare än tåget. I själva verket är det tvärtom. Rapporten visar att priset på en tågresa har sänkts under perioden 2010 – 2018, både totalt sett, men även jämfört med vad en flygresa kostar.

-SJ har sänkt snittpriserna konstant sedan 2005, vilket har att göra med rörlig prissättning, konkurrens och ökat resande. Men givetvis kan man hitta enskilda avgångar där flyg är billigare än tåg, men rent generellt är tåget betydligt billigare än flyget på dessa sträckor. Allt fler resenärer köper sina tågbiljetter tidigt, vilket ger ett lägre pris, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Mer arbetstid

En annan föreställning är att tåget är långsamt och att flygresan går fortare. När det gäller långa avstånd stämmer det, men KTH:s järnvägsgrupp har jämfört linjerna där snabbtåg och flyg konkurrerar.

På dessa sträckor går tåget lika snabbt, eller något långsammare, än flyget när resan mäts från centrum till centrum. Däremot tar flygresan betydligt mer tid från resenären.

– En flygresenär som ska ta sig mellan Stockholm city och Göteborg city kan uppskattningsvis arbeta en dryg halvtimme. Tågresenären kan tvärtom arbeta i princip tre timmar. Flygresenären förlorade med andra ord två och en halvtimme användbar tid, jämfört med tågresenären, säger Tobbe Lundell.

Tåg punktligare

Den kanske starkaste mytbildningen är den om att inrikesflyget har en högre punktlighet än tåget. Enligt SJ visar statistik från Trafikverket och Flightstats v att det är precis tvärtom. Långdistanstågens punktlighet första kvartalet 2019 låg på 81 procent (inom 5 min). Under samma tid var flygets punktlighet 78 procent (inom 15 min) på de linjer som konkurrerar med tågtrafiken.

– Tågens punktlighet ska ses i ljuset av en ständigt växande tågtrafik. I januari 2019 kördes det 11 000 fler punktliga tåg jämfört med januari 2016. Det kördes alltså fler punktliga tåg i januari i år än vad det överhuvudtaget kördes tåg i januari för tre år sen. Men den kraftiga tågvolymökningen äter upp förbättringen, säger Tobbe Lundell.

  • Detta är en nyhetsartikel. Det betyder att den berättar något just nu. Se datum för publicering ovan artikeln. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats.
  • Det medieetiska systemet
Läs mer