Fredag 25 juni 2021

Ingen Götenerunda – men klubben satsar på regularity

Tore Bigsten, Götene MK, tvingas ställa in Götenerundan till helgen. Men klubben kommer att arrangera en helt ny tävling i augusti.
Tore Bigsten, Götene MK, tvingas ställa in Götenerundan till helgen. Men klubben kommer att arrangera en helt ny tävling i augusti.

Till helgen skulle Götenerundan ha körts, men den blir inte av eftersom Götene MK inte får tillstånd av Länsstyrelsen. Klubben satsar i stället på en regularitytävlking i augusti.

– Det är rolig tävling tävlingsgren som jag hoppas fler kommer att upptäcka, säger Tore Bigsten i Götene MK.

Klubben fick ställa in rallytävlingen Götenerundan förra året, och in i det sista hoppades Tore Bigsten att det skulle kunna gå att genomföra tävlingen i år.

– Vi trodde som så många andra att pandemin skulle vara över till nu, men så är det ju inte och då har vi inget annat val än att ställa in. På en sådan här stor tävling kommer det ofta mycket publik och det är inte lätt för oss att hålla reda på allihop. Vi fick inget tillstånd från Länsstyrelsen om att frångå regeln om att inte få ta in fler än åtta personer. Om vi hade kört på Kinnekulle ring, där det finns avspärrningar, så hade det gått.

Nu satsar Götene MK i stället på att köra en tävling i grenen regularity i augusti. Det är en tävlingsform som går ut på att hålla en snitthastighet på en bestämd sträcka. Ofta brukar det vara 50 kilometer i timmen som ska hållas, och sträckorna kan vara uppemot tio mil.

– Jag har själv varit med och kört med min fru och vi uppskattar den verkligen. Man har en GPS i bilen som registrerar hur fort man har kört och det handlar om att komma så nära den utsatta hastigheten som möjligt. Det brukar bara handla om sekunder när vinnaren ska utses, säger Tore Bigsten.

Det är första gången som Götene MK arrangerar den här typen av tävling. Tore Bigsten hoppas att fler ska få upp ögonen för regularity.

– Det är en ganska billig sport. Det enda kravet som ställs på bilarna är att de måste vara 30 år eller äldre. Man behöver ha en tävlingslicens och vara medlem i en klubb, men annars är det bara att köra. Det är enkelt att komma ut och tävla, och väldigt trevligt.

Tävlingen i augusti kommer att till stor del avgöras i Götene kommun och runt Kinnekulle. Tore Bigsten säger att han är säker på att den tävlingen kommer att bli av.

– Ja, den lockar inte publik på samma sätt som Götenerundan, så det ska inte bli några problem

 

Fakta

Precis som i övriga världen kännetecknas svenska regularitytävlingar av en blandning av motorsportsliga tävlingar av hög kvalitet och gott kamratskap mellan de tävlande.

I princip alla bilar är tillåtna. Vanligast är dock bilar från 70- och 80-talen. Bilar som överensstämmer med bilar tillverkade till och med 1990 räknas som historiska. Övriga hänvisas till en modern klass.

Ungefär hälften av alla tävlingar går i samband med rally, resten är fristående arrangemang av den typ som är vanligast i resten av världen. Största skillnaden är den att i samband med rally är regularitysträckorna pilade, i övriga är det viktigt att hänga med i roadbooken och eventuella kartor.

Regularity är i alla lägen en egen tävlingsform. Alltså inte en rallyklass eller en variant av bilorientering. I tävlingar som går i samband med rally använder de tävlande samma road-book som resten av de tävlande, i samband med fristående arrangemang kan det se lite annorlunda ut.

 

  • Detta är en nyhetsartikel. Det betyder att den berättar något just nu. Se datum för publicering ovan artikeln. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats.
  • Det medieetiska systemet
Läs mer