Många arbetar hemifrån på grund av coronapandemin. Med hjälp av ett bingospel påminner Lina Eklund Svensson, marknadschef på Skövdebostäder, sin avdelning att till exempel ta en lunchpromenad eller fråga hur en kollega mår.
På marknadsavdelningen på Skövdebostäder jobbar majoriteten av de tolv anställda hemifrån.
–Jag ville motivera mina medarbetare att öka sina sociala interaktioner, sprida glädje och fokusera på att röra på sig när de arbetar hemma. Därför satte jag ihop en bingobricka med olika små uppdrag att kryssa av under en vecka. Det är allt från att stretcha nacken till att ta en digital lunch med kollegorna, säger Lina Eklund Svensson, marknadschef på Skövdebostäder.
Spreds på sociala medier
Lina Eklund Svensson delade med sig av bingobrickan på det sociala mediet Linkedin. Det visade sig att många var intresserade.
– Flera har hört av sig och velat använda bingobrickan, så den har fått en hel del spridning vilket är jättekul. Flera andra företag använder den faktiskt både i Skövde och i övriga landet. Många chefer står inför samma utmaning med ledarskap på distans och bingon är ett sätt att uppmuntra till en god arbetsmiljö, säger Lina Eklund Svensson.
Fick belöning
Linas avdelning använde sig av brickan under tio dagar. Fokus var att gemensamt samla in så många kryss som möjligt.
– Syftet var inte en individuell tävling, utan mer något vi gör tillsammans som grupp. När de kom upp i ett visst antal kryss tillsammans fick alla en belöning i form av ett presentkort på choklad. Jag fick positiva reaktioner från avdelningen, så tanken är att vi ska fortsätta med ett nytt spel framöver, berättar Lina Eklund Svensson.