Västgötaturen är en marknadsföringskampanj där Destination Läckö-Kinnekulle AB, Turistrådet Västsverige, respektive kommun och besöksmål i Skaraborg samarbetar för att nå främst barnfamiljer i Norge och Sverige.
Ambitionen med kampanjen är att få fler besökare och att alla besöker flera besöksmål i Skaraborg när de är i området på sin semester.
Samarbetet är nu inne på sitt fjärde år och nytt för i år är en app som har tagits fram i kampanjen som är laddad med information och erbjudanden för besökaren. Kampanjen startade i början av maj och pågår under hela sommaren.
Besöksmålen Läckö Slott, Skara Sommarland, Arena Skövde Äventyrsbad och Karlsborgs fästning har samarbetat sedan 2013. Samarbetet startades upp med gemensamma rabatter på inträde och liknande. 2014 och 2015 fortsatte samverkan med gemensamma sommarkampanjer, 2016 utökades gruppen med ytterligare ett besöksmål i form av Göta kanal.
– Genom konceptet Västgötaturen har vi tillsammans skapat en positiv samverkan i Skaraborg, vilket vi ska fortsätta att utveckla framöver med andra aktiviteter likt Västgöraturen. Det är tillsammans och via olika samarbetsformer likt detta initiativ som vi på bästa sätt kan sätta Skaraborg på kartan som besöksmål. Vi ser att allt fler besökare både inom Sverige men även internationellt hittar till Skaraborg och det är viktigt att vi på olika sätt samverkar för att synliggöra området, säger Jim Josefsson, VD Destination Läckö Kinnekulle AB, i ett pressmeddelande.
– Barn är för oss på Läckö Slott är en prioriterad målgrupp och vi har under senaste åren utökat pedagogiska äventyr på såväl slottet som i naturum. Det känns bra att vi i denna kampanj belyser olika besöksmål gemensamt och hoppas nu att ännu fler barnfamiljer upptäcker våra besöksmål, säger Magnus Lönnroth, VD Stiftelsen Läckö Slott.