Torsdag 12 december 2019

Ny bansträckning för Vätternrundan

Vätternrundan ändrar bansträckningen för att öka säkerheten i loppet. Vätternrundan har beslutat om en ny sträckning för den sista delen av banan, vilket innebär att loppet från och med 2020 blir 315 kilometer – ungefär en och en halv mil längre än i dag.

Vätternrundan har en längre tid övervägt förändringar av banan, framför allt vid norra Vättern in mot Motala. Det är en trång del av banan med mycket trafik, som Vätternrundans ledning länge har velat se över av säkerhetsskäl.

– Vi strävar hela tiden efter att höja upplevelsen av våra arrangemang, inte minst genom tryggare och säkrare lopp. Vi gjorde en extra deltagarundersökning efter årets lopp och av de 5 000 som svarade, ville hälften att vi skulle göra något åt den sista delen från Hammarsundet till Motala. Det är en sträcka där många känner sig otrygga, säger Gunilla Brynell-Johansson, VD för Vätternrundan, i ett pressmeddelande.

Efter omfattande genomlysningar av flera olika alternativ, beslutade styrelsen för Vätternrundan på torsdagen om en ny bansträckning för den sista delen av loppet. I stället för att följa den hårt trafikerade riksväg 50, får cyklisterna från och med 2020 köra in i Askersund och därefter mot målet i Motala via Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård.

Den nya bansträckningen innebär att Vätternrundan från och med nästa år blir 315 kilometer, vilket är ungefär en och en halv mil längre än i dag.

Vätternrundan har tagit fram den nya bansträckningen i samverkan med Trafikverket. Förslaget går nu vidare till länsstyrelsen som slutgiltigt beslutar om tillstånd för loppet.

  • Detta är en nyhetsartikel. Det betyder att den berättar något just nu. Se datum för publicering ovan artikeln. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats.
  • Det medieetiska systemet
Läs mer